Bine ai venit!         

 
 
 

Manual de consiliere a tinerilor

Josh McDowell & Bob Hostetler

Puncte de fidelitate Acumulezi 29 puncte daca scrii un comentariu la acest produs si 1 punct daca-l evaluezi.
Anunta-ma cand produsul reintra in stoc.
Puncte de fidelitate Cumpara acest produs si acumulezi 70 puncte.
70,00 Lei

Disponibilitate: Indisponibil

Acumuleaza
puncte de fidelitate
si beneficiaza de ele


Recomanda KERIGMA.ro pe retelele de socializare si acumulezi 1 punct de fidelitate pentru fiecare recomandare.

Cumpara acest produs si acumulezi 70 puncte de fidelitate.

Aboneaza-te la newsletter si acumulezi 60 de puncte de fidelitate (valabil doar daca ai cont si doar la prima abonare).


Prezentare

Detalii

Un ghid complet pentru echiparea lucratorilor cu tineretul, a pastorilor, invatatorilor si parintilor

Pe parcursul unei munci de-o viata, Josh McDowell si colaboratorul sau, Bob Hostetler, au conceput acest manual usor de utilizat, pentru a veni in ajutorul parintilor, pastorilor, lucratorilor cu tineretul si a tuturor celor care, intr-un fel sau altul, sunt un ghid pe drumul deseori "minat" al adolescentei. Rezultatul unei ample documentari in domeniu, a peste 6000 de pagini de specialitate, aceasta carte va echipeaza cu pretioase cunostinte, care transmise tinerilor ii va ajuta sa faca fata problemelor delicate cu care se confrunta, de la provocarile simple pe care le lanseaza procesul maturizarii, pana la traumele majore.

McDowell si Hostetler trateaza cu profesionalism subiecte de maxim interes din urmatoarele dome: chestiuni emotionale, chestiuni relationale, chestiuni familiale, chestiuni sexuale, chestiuni de abuz, disfunctionalitati, dependenta, chestiuni educationale, chestiuni de vocatie.

Evaluata si cercetata cu grija de specialisti cu experienta, aceasta lucrare, la indemana tuturor, se remarca prin autoritate, combinand grija sensibila si compasiunea cu respectarea adevarului infailibil al Bibliei. Ea nu trebuie sa lipseasca din nici o casa unde exista tineri carora le datoram o buna informare, educate si crestere.

Josh McDowell este cunoscut pe plan international ca un distins vorbitor si autor de carti, precum si ca figura reprezentativa a Campus Crusade for Christ. Absolvent la Wheaton College si Talbot Theological Seminary, el a scris peste 36 de carti printre care se numara Marturii care cer un verdict, precum si un recent bestseller, Right from Wrong. Se impune, de asemenea, prin numeroase inregistrari video si prezente televizate. Josh si sotia lui, Dottie, au patru copii.

Bob Hostetler este scriitor, editor si vorbitor crestin. Printre cartile lui se numara Nu-ti lasa creierii la intrare si altele netraduse inca in limba romana ca: The Love Killer, Right from Wrong (coautor cu Josh McDowell) si They Call Me A.W.O.L. Locuieste impreuna cu sotia lui, Robin, si cei doi copii, Aubrez sii Aaron, in sud-vestul statului Ohio.

----------------------------------------------

Problema singuratatii, a anxietatii si vinovatiei, dar si situatiile de criza precum avortul, dependenta de droguri si sinuciderea reprezinta cateva dintre problemele arzatoare cu care se confrunta adolescentii zilelor noastre. Aceasta carte este un manual modern si eficient de consiliere crestina, care abordeaza cu profesionalism aceste chestiuni si multe altele.

Multi dintre adolescentii Romaniei se confrunta cu greutati si situatii de criza pe care majoritatea adultilor le-ar gasi dificil de indurat. In plus, chestiuni precum relatiile sexuale premaritale, pornografia, abuzul sexual sau sentimental, avortul, divortul parintilor, alcoolismul, dependenta de droguri si sinuciderea sunt problemele cu care se confrunta si tineretul crestin de azi. De aceea, Manualul de consiliere a tinerilor doreste sa puna la dispozitia parintilor, a lucratorilor cu tineretul, a pastorilor si invatatorilor -si a oricarui adult interesat de lucrarea cu tinerii - o culegere de mijloace menite sa-i ajute pe acestia sa previna si sa trateze crizele prin care trec intr-un moment sau altul atat de multi dintre tinerii de astazi.

49 dintre problemele fundamentale cele mai presante carora trebuie sa le faca fata tinerii de azi variaza de la chestiuni emotionale (precum singuratatea si depresia) si de relatie (ca dragostea, prietenia si presiunea exercitata de grup), la chestiuni sexuale, cum ar fi abuzul, dependenta, tulburarile - si chiar de vocatie (cum ar fi cunoasterea voii lui Dumnezeu si alegerea unei cariere sau a unei lucrari crestine).

Aceasta carte aduce o intelegere larga si in profunzime a problemelor cu care se confrunta tinerii, ajutandu-i pe parintii acestora sau pe alti adulti interesati sa dobandeasca o cunoastere temeinica a acestor probleme impreuna cu solutiile adecvate fiecareia, pe termen scurt sau lung.

Fiecare dintre cele patruzeci si noua de capitole ale cartii se concentreaza asupra unei probleme serioase intalnite de adolescenti (si uneori de preadolescenti) si intentioneaza sa ofere explicatii referitoare la acea problema.

Va prezentam mai jos un fragment din aceasta lucrare:

Problema imaginii nesanatoase de sine

Cand un tanar se apropie si intra in adolescenta, el are de intampinat o provocare cu totul noua, una cu implicatii profunde asupra viitorului sau. Aceasta provocare este sa raspunda la intrebarile "Cine sunt?" "Incotro ma indrept?" si "Care imi este locul?"

Trei domenii functionale

"Sarcina majora a adolescentei", consemneaza Dorothy Corkille Briggs, "o reprezinta reevaluarea personala." Aceasta reevaluare foloseste experientele si influentele din trecutul adolescentului, precum si mesajele pe care acesta le primeste de la parinti, profesori, prieteni si de la societate, in general. Combinate impreuna, acestea afecteaza trei domenii functionale ale estimarii de sine ale tanarului:

Domeniul infatisarii. Multi parinti au observat ca unul dintre efectele secundare frecvente ale adolescentei este incapacitatea de a trece prin fata unei oglinzi fara a se opri. Tinerii sunt adesea foarte preocupati de modul cum arata; se ingrijesc de felul cum le sta parul, de infatisare, de hainele pe care le imbraca si de greutatea pe care o au. Orice imperfectiune, indiferent cat de mica, dobandeste o importanta uriasa in ochii unui adolescent, iar orice critica la adresa infatisarii sale va ramane probabil inscrisa pentru totdeauna in imaginea pe care o are despre sine.

Domeniul performantei. Estimarea pe care si-o face un tanar este determinata si de felul in care vad adolescentii - si ceilalti oameni in general - dezvoltarea capacitatilor, a inzestrarilor si inteligentei sale. "Nu ma pricep la matematica; cred ca-s cam prost." "Nu ma pricep deloc la sport; sunt un mototol." "Am cazut la examenul de la scoala de soferi; nimic nu-mi iese bine." Astfel de experiente si de sentimente pot contribui la o imagine saraca de sine.

Domeniul statutului. Structura sociala in cadrul careia traieste si functioneaza (bine sau rau) un adolescent, poate fi complexa si nemiloasa. Tinerii sunt judecati in functie de cine le place, de cine ii place, daca sunt bine cunoscuti, de ce masina au (daca au o masina), de ceea ce sunt parintii lor, de zona in care locuiesc, etc. Daca astfel de lucruri pot parea cu totul lipsite de importanta pentru un parinte sau pentru un lucrator cu tinerii, ele au o influenta uriasa in estimarea pe care tanarul o face cu privire la importanta si valoarea sa.

Trei chei pentru imaginea de sine

Domeniile de influenta descrise mai sus conlucreaza la formarea imaginii de sine pe care o poarta adolescentul in inima si mintea sa. Maurice E. Wagner remarca faptul ca aceasta imagine este alcatuita din trei elemente esentiale:

Apartenenta. Wagner noteaza: Apartenenta este constientizarea faptului ca esti dorit si acceptat, ca ti se poarta de grija si ca prezenta ta produce bucurie.
Sentimentul apartenentei se stabileste in mod fundamental in copilarie. Copiii isi dezvolta sentimentele de apartenenta atunci cand parintii iubitori le anticipeaza dificultatile si se ingrijesc cu caldura de nevoile lor.

Vrednicia. Wagner scrie: Vrednicia este sentimentul ca "Sunt bun" sau ca "Eu contez" sau ca "Am avut dreptate". Ne simtim vrednici atunci cand facem ce trebuie facut. Incercam acest sentiment de vrednicie cand receptam o atitudine binevoitoare din partea celorlalti fata de noi si o aprobare deschisa fata de actiunile noastre. Cand ceilalti nu ne aproba, ci ne critica, simtim cum pierdem din vrednicie.

Competenta. Wagner consemneaza: Aceasta este sentimentul suficientei, a curajului sau al increderii, a tariei de a te achita de sarcinile cotidiene.
Adevarata competenta isi constientizeaza posibilita-tile, precum si slabiciunile.
Competenta incepe sa se dezvolte in anii premergatori adolescentei, dar ajunge sa fie o atitudine stabila cand persoana iese din adolescenta. Competenta este afectata pozitiv de succese si negativ de esecuri.
Fiecare - copii, tineri sau adulti - doresc sa fie acceptati, sa fie considerati vrednici si competenti. Din pacate, intrarea in adolescenta anihileaza adesea aceste sentimente. "La intrarea in anii adolescentei, tinerii traiesc un declin in stima de sine," scrie Bruce Bower.
"Cercetatorii socialului analizeaza aceasta tendinta - mai pronuntata in general printre fete - de 20 de ani."

Cauzele imaginii nesanatoase de sine

Este periculos sa simplificam prea mult varietatea factorilor care contribuie la formarea imaginii pe care o are un om despre sine. De fapt, multi sociologi discuta inca validitatea unor pretinse cauze. In orice caz, chiar daca nu pot fi prezentati aici toti factorii care isi aduc contributia, exista cativa a caror influenta este atat de neta incat trebuie mentionati.

Abuz

O corelatie directa intre abuzul copilului si imaginea nesanatoasa de sine a fost deja confirmata de un numar important de studii. De fapt, K. Brent Morrow si Gwendolyn Sorell afirma in studiul lor, ca "gravitatea abuzului este singurul factor care determina estimarea de sine."7 [Vezi capitolele "Abuzul sexual", si "Abuzul ne-sexual".] Legatura dintre abuz si stima de sine nu se limiteaza la abuzul sexual, si nici macar la abuzul fizic. Psihologul Irwin Hyman estimeaza ca "intre 50 si 60 % dintre copiii de azi manifesta un anumit tip de stres ca urmare a tratamentului emotional de la scoala", tratament care include remarcile sarcastice din partea profesorilor sau masurile disciplinare menite sa-i puna pe copii intr-o situatie jenanta in fata prietenilor lor.8 Mary Beth Marklein relateaza in USA Today ca "multi experti in sanatatea psihica afirma ca unele tactici ca poreclirea, ridiculizarea sau sarcasmul ii pot deposeda pe copii de stima de sine."

Respingere din partea parintilor

Cercetatorii Joan Robertson si Ronald Simons relateaza ca, potrivit unui studiu intreprins de ei, "Respingerea din partea parintilor a fost asociata in mod semnificativ atat cu depresia, cat si cu imaginea saraca de sine, demonstrandu-se relatia puternica dintre depresie si imaginea saraca de sine."
Tinerii care au crescut intr-un mediu familial dominat de critici exagerate din partea parintilor, de desconsiderare si ocara - sau de neglijenta si nepasare sunt mai predispusi sa se framante cu sarcina specifica adolescentei de reevaluare a propriei lor persoane si a locului lor in lume. [Vezi capitolele "Parinti hiperprotectori" si "Parinti neglijenti".]

Gandire defectuoasa

Scriitorii Bruce Narramore si Robert S. McGee se numara printre aceia care subliniaza faptul ca tinerii cu o imagine saraca de sine demonstreaza adesea prezumtii false si o gandire defectuoasa. Iata cateva dintre aceste prezumtii si concepte daunatoare:

Pentru a fi multumit de mine, trebuie sa ating anumite standarde. Astfel de standarde pot fi standardele parintilor, ale profesorilor, ale prietenilor sau pot fi reactii la standardele acestor oameni (asemeni fetei care s-a hotarat ca nu va cumpara niciodata haine de la mana a doua din cauza ca parintii ei o facusera toata viata). McGee arata ca oamenii care accepta acest punct de vedere reactioneaza intr-unul din urmatoarele doua moduri. Fie devin "sclavi ai perfectiunii, fortandu-se necontenit sa-si atinga scopurile bazandu-si imaginea de sine pe capacitatea lor de a-si realiza scopurile", fie ajung la disperare din pricina ca nu reusesc niciodata sa realizeze ceva bun sau ca nu vor fi niciodata satisfacuti de ei insisi. "Din cauza esecurilor din trecut, au tendinta sa interpreteze imediat nereusitele prezentului ca pe o reflectare exacta a nevredniciei lor. De teama unor alte esecuri, ajung deznadajduiti si renunta sa mai incerce."

Pentru a fi multumit de mine, trebuie sa obtin acceptarea din partea anumitor persoane. Aprobarea acestei false prejudecati ii va conduce pe tineri sa cedeze presiunii grupului in incercarea de a se simti acceptati. Astfel, ei vor intra in anumite cercuri, vor "umbla" cu anumite grupuri de tineri, vor incepe sa consume droguri si alcool, toate in efortul de a fi acceptati de anumite persoane care au asupra lor o influenta semnificativa. Unii vor face practic orice pentru un zambet din partea unei anumite fete, pentru urale din partea unui anumit grup sau pentru o incuviintare cu capul din partea pastorului, pentru ca ei isi bazeaza imaginea de sine pe ce cred ceilalti oameni despre ei.

Cei care gresesc nu sunt vrednici sa fie iubiti si merita sa fie pedepsiti. Narramore noteaza, "Noi adoptam atitudinile si masurile corective ale parintilor nostri, la fel cum adoptam si scopurile, ideile si sperantele lor. In masura in care parintii nostri au facut uz de presiune, intimidare, rusinare sau invinovatire ca sa ne motiveze, noi dezvoltam o prezumtie falsa care spune ca "Atunci cand sunt lipsit de teluri si de asteptari, trebuie sa fiu presat, mustrat, intimidat sau pedepsit." Pentru ca anii adolescentei presupun atatea incercari si esecuri - sau nereusite - aceasta prezumtie poate avea un efect devastator asupra imaginii de sine a persoanei tinere.

Asta sunt eu. Nu ma mai pot schimba; nu mai e nici o speranta pentru mine. McGee scrie ca "Atunci cand nereusitele din trecut, insatisfactiile legate de infatisare sau obiceiurile rele sunt atat de prezente in mintile noastre incat ameninta sa devina fundamentul pe care ne cladim parerea pe care o avem despre noi insine, aceasta a patra prezumtie falsa se consolideaza in vietile noastre. Daca ne scuzam prea des esecurile si pentru un timp prea indelungat, vom descoperi curand ca personalitatea noastra este inecata in ele." Trebuie mentionat in cele din urma ca, cel putin intr-o masura, reevaluarea de sine caracteristica anilor adolescentei este rezolvata cu succes de trecerea timpului si de dezvoltarea capacitatilor, a indemanarilor si inteligentei personale. In orice caz, imaginea de sine reprezinta un element de o importanta cruciala pentru sanatatea fizica, mentala si spirituala, asa incat parintii, pastorul, liderul de tineret sau profesorii intelepti nu vor pierde nici o ocazie ca sa-l ajute pe tanar sa se maturizeze in acest compartiment, ca si in altele, de altfel.

Efectele imaginii nesanatoase de sine

Atitudini de neinteles

Unul din efectele cele mai profunde ale unei imagini nesanatoase de sine, poate fi observat in atitudinea pe care o dobandeste o persoana fata de lumea ei. Persoanele cu o imagine nesanatoase de sine privesc lumea cu teama si pesimism, si se vad incapabile sa faca fata provocarilor ei. Ele percep situatiile noi sau neasteptate drept amenintari la adresa fericirii si sigurantei lor personale, planificate parca drept atacuri impotriva lor.
Ele vad lumea inchizandu-se deasupra lor, apasandu-le si strivindu-le. Acesti oameni sunt inclinati sa accepte ceea ce le apare in cale asa cum este, fara sa incerce sa intervina. Ei se considera victime, captivi fara speranta intr-un mediu ostil.

Lumea

Pe de alta parte, persoanele cu o imagine sanatoasa de sine vad lumea ca pe o provocare demna de acceptat, ca pe o oportunitate de a-si pune la incercare taria personala si increderea in Cristos. Asemenea oameni cred ca, prin Cristos, pot avea un impact asupra lumii, si ca prin harul lui Dumnezeu pot schimba in mod efectiv mediul lor de viata. Persoanele cu o imagine nesanatoasa de sine opereaza in viata cu cativa dintre urmatorii factori sau motivatii:

Perspectiva pesimista asupra vietii
Lipsa de incredere in abilitatile sociale
Sensibilitate exacerbata fata de parerile altor oameni
Constienta legata de infatisare, performante si statut social
Considerarea semenilor drept concurenti care trebuie invinsi, si nu prieteni de care sa te bucuri
Sentimentul masculinitatii sau al feminitatii resimtit doar prin cuceriri sexuale
Stradania de a deveni ceva sau cineva in loc de a se odihni si bucura de cine sunt
Preocuparea de a inlatura prezentul, pentru a-si concentra atentia asupra realizarilor din trecut si a sperantelor din viitor
Frica de Dumnezeu sau credinta ca pe El nu-l intereseaza de ei sau ca este suparat pe ei
Obiceiul de a retrai la nivel mental conversatii sau situatii trecute, intrebandu-se ce a vrut sa spuna cealalta persoana
O privire critica si plina de judecata fata de celelalte persoane
O atitudine defensiva in comportament si conversatii
Bosumflare continua
Utilizarea maniei ca metoda de aparare impotriva unor posibile rani
Tendinta de a dezvolta relatii stranse 16. Incapacitate de a primi laude
Obiceiuri sau comportament de auto-aparare
Obiceiul de a le da celorlalti ocazia "sa-i lase balta"
Teama de a fi singuri
Teama de intimitate pentru ca aceasta ar putea duce la respingere sau la o relatie sufocanta
Dificultati in a crede sau accepta dragostea lui Dumnezeu sau dragostea unei alte persoane
Dependenta de bunuri materiale ca si conditie a sigurantei personale
Incapacitate de a-si exprima emotiile
Obiceiul de a folosi calificative negative cand vorbesc despre ei insisi
Anticiparea sau ingrijorarea ca li se va intampla ce e mai rau
Tendinta de a merge dupa turma si de a evita un comportament independent
Perfectionism in privinta detaliilor
Rigiditate imuabila, legalism si preferinte ritualice in inchinare
Considerarea lumii in care traiesc ca fiind ostila si coplesitoare
Transferul responsabilitatii asupra altora pentru situatii sau sentimente negative sau nedorite
Nevoia de structuri si control extern asupra vietii
O constiinta hipersensibila

Trebuie subliniat ca nu imaginea saraca de sine provoaca singura toti factorii enumerati mai sus. Pot exista multe alte cauze. De exemplu, multe din tendintele de mai sus pot fi provocate de nemarturisirea (deliberata) a unui pacat sau de razvratire. In plus, o persoana cu o imagine extrem de saraca despre sine nu va manifeste in mod necesar toti - sau nici macar majoritatea - dintre factorii de mai sus.

Calitatea relatiilor

Imaginea saraca de sine afecteaza de asemenea si calitatea relatiilor unei persoane. "Dintre toate problemele legate de imaginea de sine," comenteaza Psychology Today, "aceasta poate fi cea mai nociva: oamenii care o au, creeaza relatii care tind sa o perpetueze. Dupa cum spune William B. Swann, Jr., Ph.D., profesor de psihologie la Universitatea din Texas, oamenii cu imagine negativa de sine prefera persoanele - le chiar cauta - care ii evalueaza la randul lor negativ."

Probleme in intimitatea caminului

Nu ne mai surprinde atunci faptul ca o imagine nesanatoasa de sine este cauza de capatai a problemelor care apar in intimitatea caminului. Daca voi insiva nu va acceptati asa cum sunteti, cum puteti astepta ca partenerul vostru sa va accepte? Nu puteti, asa ca incepeti sa va confectionati o fatada, iar barbatul sau femeia care se casatoreste cu voi, se casatoreste cu o fatada, si nu cu un om real. Cand se petrece lucrul acesta, fatada se largeste tot mai mult, si de obicei, orice urma de intimitate care a existat in relatia initiala dispare.

Realizari, satisfactii si impliniri limitate

Imaginea saraca de sine are multe urmari, ea impiedica realizarile, restrange satisfactiile, implinirile, stanjeneste placerea de la scoala, de la serviciu, din timpul liber, placerea casatoriei si a altor relatii.

Perspectiva biblica asupra imaginii nesanatoase de sine

Multi crestini intampina dificultati cand sunt pusi sa-si recunoasca vreo valoare personala. Ei refuza categoric ideea de a se iubi sau de a se accepta pe ei insisi. Datorita formatiei lor teologice, sau poate din alte considerente, ei se considera invariabil niste viermi care merita calcati in picioare, niste pacatosi nevrednici pentru care numai iadul este bun. Le vine foarte greu sa imbine ideea unei imagini sanatoase de sine cu ceea ce stiu ei din Biblie. Citand din Romani 12:3, "[eu spun fiecaruia dintre voi] sa nu aiba despre sine o parere mai inalta decat se cuvine; ci sa aiba simtiri cumpatate despre sine, potrivit cu masura de credinta pe care a impartit-o Dumnezeu fiecaruia", ei afirma, "Vezi, nu trebuie sa ai despre tine o parere inalta."
Psihologii laici contemporani cred ca o astfel de gandire teologica este inconsistenta.
Scriitorul Rollo May a spus:
In cercurile unde se predica dispretul fata de sine, nu se explica niciodata de ce trebuie sa fie o persoana atat de nemanierata si de nepasatoare incat sa-i oblige pe altii sa-i suporte prezenta, daca se considera atat de jalnica si de lipsita de viata.
Vezi mai mult

Informatii suplimentare

Informatii suplimentare

Cod 21299
Autor Josh McDowell & Bob Hostetler
Editura Nu
Nr. pagini 592
Dimensiuni 20,5 x 25,5 cm
Anul publicarii Nu
Seria Nu
Volum Nu
Colectie Nu
Editia Nu
Coperta Nu
Legare Nu
Limba Nu
ISBN Nu

Comentarii

Comentarii (6)

Intelege inainte sa ajutiComentariu de Naomi
Evaluare
Un maual care te ajuta sa intelegi si sa faci legaturile dintre experientele existentiale ale unui tanar si patologia lor corespunzatoare. Trateaza subiecte precum: abuz, trauma, anxietate, frica, depresie, dependete. Daca vrei sa consiliezi si sa sfatuiesti tineri, trebuie mai intai sa citesti aceasta carte si sa intelegi cum functioneaza mecanismele problemelor de tot felul. (Postat pe 18.02.2020)
Comentariu de -
Evaluare
pentru detali mai complexe sau alte motive asemanatoare cu temele din acest manual puteti citi si DSM IV. (imprumutatil de la biblioteca ca ii f. scump) (Postat pe 05.05.2007)
Comentariu de adriana
Evaluare
am citit manualul si ii super ar putea ajuta multi tineri sa inteleaga viata mai bine, sa inteleaga ce se intampla cu ei, sa isi rezolve problemele cu care poate se confrunta si sa vada adevarata viata cu alti "ochii", prin ochii lui Dumnezeu. merita citita! (Postat pe 05.05.2007)
Comentariu de Ionut
Evaluare
Privind la cele expuse pe site am vrut neaparat sa am aceasta carte in biblioteca mea. Este de un real ajutor in lucrarea cu tinerii. (Postat pe 29.01.2007)
Comentariu de Laurentiu
Evaluare
doar citind prezentarea facuta pe site, m-am convins ca aceasta carte merita sa fie in biblioteca mea si cu siguranta a celor care lucreaza cu tineri si nu numai (Postat pe 11.01.2007)
Comentariu de Dan
Evaluare
Am citit deja acest manual si este destul de complet si se adreseaza prin limbaj, claritate si sinteza nevoilor stringtente din bisericile evanghelice. Il recomand cu toata inima (Postat pe 06.01.2007)

Scrie propriul tau comentariu.

Numai utilizatorii inregistrati pot evalua si scrie comentarii. Pentru a evalua si comenta, te rugam sa te autentifici sau sa-ti creezi cont.