Prezentare
Detalii
„De la Augustin și Toma de Aquino până la Duns Scotus și Ockham, de la Origen până la Bonaventura și până la fenomenologi și exegeți contemporani din toate zările, lucrarea de față se mișcă, liberă de prejudecăți, într-un spațiu amplu și policrom. În mediul academic și spiritual românesc se aude o muzică prea puțin sau deloc auzită până acum. E vorba de o reflecție vie asupra «formelor multiple ale realului», de «condițiile de posibilitate ale unor ființe pur inteligibile», de o «ontologie a intermediarului» și o «teologie a proximității». Angelologia devine, astfel, un exercițiu exploratoriu, care vizează orizonturi largi. În definitiv, ea culminează în antropologie, definind, prin contrast, limitele naturii umane. Scrisă limpede, construită subtil, nutrită de o admirabilă erudiție, lucrarea propune un autor matur și rafinat. Sub neobosita documentație a fiecărei pagini se simte palpitul unei curiozități genuine, al unei autenticități de o rară calitate, al unei angajări spirituale pentru care cunoașterea nu e un simplu depozit de fișe, ci o cale.“ (ANDREI PLEȘU)
Bogdan Tătaru-Cazaban (n. 1977) a urmat studii de filozofie și teologiela Universitatea din București și stagii de cercetare la Colegiul NouaEuropă (București) și la EHESS/Maison des Sciences de l’Homme(Paris). Este doctor în filozofie al Universității din București, cercetătorștiințific la Institutul de istorie a religiilor al Academiei Române, co-fondator al revistei Chora. Revue d’études anciennes et médiévales: philo-sophie, théologie, sciencesși membru al mai multor asociații și societățiacademice.
A publicat: Dumitru Stăniloae sau paradoxul teologiei, în colaborare cuTeodor Baconsky (Anastasia, 2003); Pluralitatea metafizicii medievale.Istorie şi structuri(Polirom, 2005); Mănăstirea Hurezi/Monastery ofHurezi, în colaborare cu pr. Gabriel Herea (Artec Impresiones, 2009);O filozofie a intervalului. In honorem Andrei Pleşu, în colaborare cu MihailNeamțu (Humanitas, 2009); Memory, Humanity and Meaning. Essaysin Honor of Andrei Pleşu’s sixtieth Anniversary, în colaborare cu MihailNeamțu (Zetabooks, 2009); Sfântul Martir Iustin Filozoful. O introducere(Deisis/Stavropoleos, 2010); Comuniune şi contemplaţie. De spre creştinis-mul patristic şi bizantin(Zetabooks, 2011). A tradus din Sfântul Augustin(Huma nitas, 2004; Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă,2010), Boethius (Polirom, 2003), Nicolaus Cusanus (Humanitas, 2008),Hugo din Saint-Victor (Univers Enciclopedic, 2005), E. Lévinas (Huma-nitas, 2006), R. Klibansky, E. Panofsky şi F. Saxl (Polirom, 2002). A în -grijit volumele: André Scrima, Duhul Sfânt şi unitatea Bisericii. „Jurnal“de Conciliu, și Sf. Ioan Damaschin, Despre cele două voinţe ale lui Hristos(Anastasia, 2004). Între 2010 şi 2016 a fost ambasadorul României pe lângă Sfântul Scaunși Ordinul Suveran de Malta. A primit Ordinul „Pius IX“ în grad deMare Cruce (Sfântul Scaun), Ordinul „Pro Merito Melitensi“ în gradde Mare Cruce (Ordinul Suveran de Malta), Ordinul Naţional „ServiciulCredincios“ în grad de Cavaler, Ordinul Coroanei Belgiei în grad deComandor.
Cuprins
Cuvânt înaintede Andrei Pleșu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Notă asupra ediției. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Introducere
Nasturele papei Clement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Elemente de angelologie biblică . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Orizontul angelic al existenţei umane . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Viața îngerească . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Angelologia și rațiunea hermeneutică . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
I. Ierarhia. O arhitectură a invizibilului . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Ierarhia îngerilor în creștinismul primelor secole . . . . . . . . . 45
Dionisie Areopagitul și lumea răsăriteană . . . . . . . . . . . . . . . 58
Dionisie în Occident: Papa Grigore cel Mare și tradiția sa . . . 70
O legendă eficace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Cele trei ierarhii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Definiţiile ierarhiei: „Când Aristotel îl citeşte pe Dionisie“ . . . 81
Sensul ierarhiei: natură şi har . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
1. „După chip și asemănare“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
2. Cele două fluvii ale creaţiei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
3. Natura intelectuală vs intensitatea iubirii . . . . . . . . . . 92
II. Corpul îngerilor. Dileme patristice și medievale . . . . . . . . . . 96
Corpul subtil și materia inteligibilă. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Îngerii și al cincilea element . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Dionisie sau instaurarea ierarhiei spiritelor pure . . . . . . . . . . 106
„Supravieţuirea“ corpului subtil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Corporalitatea creaturii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Corpul asumat: perspectivele scolasticii secolului al XIII- lea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
III. Limbajul îngerilor. Transparenţa și taina inimii . . . . . . . . . . 124
Există un limbaj al îngerilor? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Iluminare și limbaj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Distincţia dintre cogitatio și locutio. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Medierea inteligibilă. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Secretul îngerilor. Limbaj privat, sau public? . . . . . . . . . . . . 148
Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Addenda
O zi cu Augustin în Cetatea lui Dumnezeu . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Demnitatea îngerului (Herschaft ) și nobleţea omului (Edelkeit ) la Meister Eckhart. . . . . . . . . . 177
Înger și Intelect la Meister Eckhart . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
„La umbra îngerului“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
Pedagogia angelică . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Îngerul cooperează, sufletul naște . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
„Horror vacui, honor vacui“. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Între Dionisie și Palama: fundamentele patristice ale unei angelologii ortodoxe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Preliminarii la o teologie a proximităţii . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Ontologie ierarhică și hristologie: interpretări dionisiene . . . 193
Sfântul Grigorie Palama: argumentele superiorităţii omului faţă de înger . . . . . . . . . . 201
Cunoaștere și comuniune: angelologia părintelui Dumitru Stăniloae . . . . . . . . . . . . . . . 210
Note . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Bibliografie selectivă. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Indice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Informatii suplimentare
Informatii suplimentare
Cod | 26125 |
---|---|
Autor | Bogdan Tătaru-Cazaban |
Editura | Humanitas |
Nr. pagini | 320 |
Dimensiuni | 13 x 20 cm |
Anul publicarii | 2017 |
Seria | Nu |
Volum | Nu |
Colectie | Nu |
Editia | Nu |
Coperta | flexibila |
Legare | brosare |
Limba | Romana |
ISBN | 978-973-50-5781-7 |
Comentarii
Scrie propriul tau comentariu.
Numai utilizatorii inregistrati pot evalua si scrie comentarii. Pentru a evalua si comenta, te rugam sa te autentifici sau sa-ti creezi cont.