Prezentare
Detalii
Dupa absolvirea Facultatii de Muzica din cadrul Conservatorului din Oradea si a Muzicii Bisericesti din cadrul Universitatii Emanuel din Oradea, m-am angajat tinereste in frumoasa si dificila munca de calauzire muzicala a diverselor comunitati ecleziale. Practica indelungata mi-a ridicat pe parcurs diverse dificultati insotite de semne de intrebare in legatura cu repertoriul, nivelul calitativ, modalitati de invatare, etc, fie ale corului, ale diferitelor ansamble instrumentale sau ale intregii congregatii. Dorinta mea de avansare in cunoastere, de optima amplasare, de optimizare a eficacitatii, de lamurire muzicala m-a condus pana in pragul luarii unei hotarari de continuare a investigarii fenomenului muzical, ca cel propus in titlu. Acest material poate fi folositor celor care doresc excelenta ca si standard al calitatii in interpretarea muzicii corale.
Imi exprim speranta ca lucrarea de fata constituie un prilej pentru stabilirea unei baze teoretice obligatorii fiecarui indrumator al unui ansamblu coral. Studierea unor surse bibliografice referitoare la instruirea vocala, la modul in care trebuie sa se desfasoare activitatea corului, insusirea unor practici didactice privind particularitatile cantului coral, vin sa ne serveasca in activitatea dirijorala si constituie conditii obligatorii in pregatirea fiecarui dirijor.
CUPRINS
Introducere 9
Capitolul I - Dirijorul de cor 12
1.1. Personalitatea dirijorului de cor 12
1.1.1. Calităţile muzicale ale unui dirijor 15
1.1.2. Calităţile nonmuzicale ale unui dirijor 19
1.2. Mijloacele dirijorale 20
1.2.1. Postura 20
1.2.2. Gestica dirijorală 21
1.2.3. Mimica feţei 27
1.2.4. Comunicarea verbală 28
1.3. Incidenţe psiho-pedagogice în instruirea corală 28
1.3.1. Dirijorul lider al grupului mic 29
1.3.2. Dirijorul - educator 30
1.3.3. Dirijorul - interpret 31
1.3.4. Dirijorul - un personaj charismatic 31
1.3.5. Dirijatul coral ca act empatic 32
Capitolul II - Organizarea corului 33
11.1. Clasificarea vocilor 37
11.1.1. Vocile de copii 38
11.1.2. Vocile de femei 38
11.1.3. Vocile de bărbaţi 40
11.2. Clasificarea vocilor pentru ansamblurile corale 46
11.3. Selecţionarea vocilor pentru ansamblurile corale 47
11.4. Tehnica vocală 54
11.4.1. Funcţionarea aparatului vocal 54
11.4.2. Acordajul 55
11.4.3. Nuanţele 57
11.5. Etapele unei repetiţii 58
11.6. Aspecte organizatorice 65
Capitolul III - Arta interpretării lucrărilor corale 67
111.1. Elemente ale interpretării corale 73
111. 1.1. Impărtăşirea unor date generale referitoare la autor şi lucrarea muzicală abordată 73
111.1.2. Tonalitatea, măsura şi sintaxa muzicală 74
111.1.3. Textul 75
111.1.4. Forma muzicală a piesei 76
111.1.5. Frazarea 76
111.1.6. Armonia 77
111.1.7. Intonaţia corectă 82
111.1.8. Ritmul 85
111.1.9. Dicţia 86
111.1.10. Tempoul 87
111. 11. Nuanţele (dinamica) 87
111.1.12. Adaptarea gestului dirijoral 88
111.1.13. Acompaniamentul 89
111.2. Elementele tehnice ale interpretării 90
111.2.1. Postura 90
111.2.2. Respiraţia 93
111.2.3. Fonarea 95
111.2.4. Rezonanţa 97
111.2.5. Articularea 99
111.2.6. Incălzirea vocii 99
111.2.7. Vocalize 104
111.3. Cultivarea sunetului vocal. Fazele sunetului vocal. Tipuri de atac 110
Concluzii 117
Bibliografie 119