Prezentare
Detalii
La inceputurile crestinismului, Tertullian a formulat pe un ton raspicat intrebarea "Ce au in comun Atena si Ierusalimul? Ce au in comun Academia si Biserica?". Tertullian dorea astfel sa semnaleze ca, in acea epoca, era necesara o revizuire critica a rolului ratiunii filozofice in raport cu credinta, pentru a nu inchide cultura crestina intre limitele scolilor antice de filozofie.
Dar, in epoca noastra [...] in care atat credinta cat si iubirea filozofica de intelepciune sunt fenomene tot mai rare, Atena filozofilor si Ierusalimul crestinilor au in comun tocmai cautarea dezinteresata a adevarului. Mai mult chiar, ele par unite printr-un soi de predestinare reciproca. Filozofia are nevoie de lumina credintei pentru a regasi curajul de a se apropia de misterele ultime ale vietii; credinta are nevoie de o recta ratio devotata adevarului.
Viata omului nu poate dobindi un sens autentic decit in lumina adevarului. Aceasta lumină are o dubla iradiere, stimulind credinta religioasa si trezind dorinta de a intelege cu mintea misterele credintei. Cred, pentru a intelege; inteleg, pentru a crede (Credo ut intelligam; intelligo ut credam) - astfel a formulat sfintul Anselm de Canterbury „crezul” sau religios si filozofic, reunind intr-o singura fraza idealul Atenei filozofilor cu cel al Ierusalimului crestin.
Tereza-Brindusa Palade (n. 1970, Bucuresti) a studiat filozofia la Bucuresti, Roma si Oxford, obtinand titlul de doctor in 2002, la Universitatea Bucuresti, cu Magna cum laude.Este cadru universitar la SNSPA, Bucuresti, unde preda etica politica si teoria democratiei.