Bine ai venit!         

Bine ai venit pe KERIGMA online!

 
 
 

Biserica și gnoza

Francis C. Burkitt

Puncte de fidelitate Acumulezi 29 puncte daca scrii un comentariu la acest produs si 1 punct daca-l evaluezi.
Puncte de fidelitate Cumpara acest produs si acumulezi 24 puncte.
24,00 Lei

Disponibilitate: In stoc

Acumuleaza
puncte de fidelitate
si beneficiaza de ele


Recomanda KERIGMA.ro pe retelele de socializare si acumulezi 1 punct de fidelitate pentru fiecare recomandare.

Cumpara acest produs si acumulezi 24 puncte de fidelitate.

Aboneaza-te la newsletter si acumulezi 60 de puncte de fidelitate (valabil doar daca ai cont si doar la prima abonare).


Prezentare

Detalii

Dintr-un anumit punct de vedere, problema cu care se confrunta ganditorul crestin din secolul al doilea este similara cu cea pe care o avem si noi de rezolvat astazi: cum sa exprimam in termeni potriviti lumii moderne mesajul evanghelic, care a fost propovaduit intr-o societate atat de indepartata de noi si atat de diferita ca perspectiva. Si, fara indoiala, nu ne confruntam doar cu o problema ce tine de cuvinte si nume sau de simpla adecvare a termenilor. Cum sa pastram valoarea "comorii", vazand ca "vasele din lut", in care a fost depozitata prima oara, sunt atat de nepotrivite si, in unele cazuri, uzate si sparte de trecerea timpului? Este aceeasi problema cu care s-au confruntat inainte oamenii din secolul al doilea, cand Evanghelia a fost transferata din Palestina in Europa si dintr-un mediu semit in civilizatia cultivata, stiintifica si filozofica a lumii greco-romane.

Aceasta carte este intr-un anumit sens controversata. Una din tezele ei principale a fost aceea de a sustine vechea perspectiva potrivit careia "gnosticii" au fost mai degraba crestini, fara indoiala eretici, dar eretici crestini, iar nu pagani cu cateva particularitati crestine. Pentru gnostici, figura lui Iisus Mantuitorul era centrala, iar intentia lor nu era atat de mult sincretista, pe cat era un efort de a realiza o reprezentare a lui Iisus si a "mantuirii" aduse de El intr-o forma ce putea fi acceptata de oamenii educati si cultivati. Cultura si educatia de atunci ne sunt straine, dar acest lucru nu ne invata decat ca efortul facut de catre gnostici este un efort pe care s-ar cuveni sa il facem si noi. Telul nu trebuie sa fie o statica perfectiune a formularii, care (daca este atinsa) nu inseamna decat osificare. Ceea ce este intr-adevar necesar este efortul de a exprima in propriul nostru grai magnalia Dei, intr-un limbaj care inseamna cu adevarat ceva pentru noi, chiar daca ar fi diferit de cuvintele sacre ale antichitatii.

-- F. C. Burkitt


CUPRINS

Prefata 7

CAP. I Introducere       13
1. Gnoza          15
2. Credintele crestine  timpurii   22
3. Apostolul Pavel        25
4. Problema Vechiului Testament          35

CAP. II  Gnosticismul filozofic  42
1. Astrologia     43
2. Soma sema   46
3. Magia           49
4. Cele doua tipuri de traditii gnostice    54
5. Valentin        56
6. Barbelo gnosticii       68

CAP. III  Scrieri gnostice egiptene        77
1. Pistis Sophia 81
2. Dumnezeu ostenindu se pentru om     94
3. "Mamona"    95
4. Aberamentho(u)       97
5. Cartile lui Ieou (Ieoa)           100
6. Basilide si Abrasax   103

CAP. IV A patra Evanghelie: mandeism si crestinism     109
1. Mandeenii    117

CAP. V  Biserica si Vechiul Testament  143

Anexa: Pistis Sophia  (fragmente)          171
Index general    184

Vezi mai mult

Informatii suplimentare

Informatii suplimentare

Cod 26688
Autor Francis C. Burkitt
Editura Herald
Nr. pagini 192
Dimensiuni 13 x 20 cm
Anul publicarii 2008
Seria Nu
Volum Nu
Colectie Fiat Lux
Editia I
Coperta flexibila
Legare brosare
Limba Romana
ISBN 978-973-111-057-8

Comentarii

Scrie propriul tau comentariu.

Numai utilizatorii inregistrati pot evalua si scrie comentarii. Pentru a evalua si comenta, te rugam sa te autentifici sau sa-ti creezi cont.