Prezentare
Detalii
Dreptatea lui Dumnezeu a fost justificata, iar proslavirea lui Dumnezeu este intemeiata.
Amos este primul dintr-o serie de profeti care au anuntat inca din secolul al VIII‑lea i.Cr. faptul ca Dumnezeu va aduce judecata peste statele evreiesti. Dupa cum el insusi recunoaste, Amos nu se tragea dintr-o familie de profeti si nici nu facea parte dintr-o breasla de profeti. Cu toate acestea, Dumnezeu i-a descoperit intentiile Sale si l-a insarcinat sa duca mesajul divin regelui lui Israel si poporului sau, pentru ca iudeii si dinastia davidica sa ia aminte la modul in care lucreaza Dumnezeu si sa renunte la rau. Relatia dintre Dumnezeu si Amos este tipica pentru lucrarea profetului in Israelul antic. De la el ne-au ramas nemuritoarele cuvinte:
Leul rage,
cine nu se va teme?
Stapanul Domn vorbeste,
cine nu va profeti? (3:8)
Mesajul lui Amos este viu si percutant. Profetul surprinde cu elocventa stilul de viata inclinat spre decadenta al celor instariti si adesea le citeaza cuvintele si gandurile. Imaginile folosite pentru a descrie starea natiunii sunt cu prioritate din sectorul domestic si natural. In repetate randuri insa, Amos creioneaza tablouri specifice razboiului, in care se pot identifica soldati care dezerteaza, cetati asediate, locuinte monumentale incendiate si demolate, populatii decimate si deportate.
In majoritatea covarsitoare a mesajelor sale, Amos anunta apropierea nenorocirilor pentru poporul care s-a inselat, crezand ca religiozitatea sa tine locul caracterului.
De fapt, profetul constata ca religia evreilor din nord nu mai era monoteista si caracterul lor nu mai urma standardului mozaic. Cu toate acestea, ultimul mesaj din carte anunta vremuri mai bune cand Dumnezeu va reface imparatia davidica de pe baze noi, insa numai cu ramasita supravietuitorilor lor.
Silviu Tatu este profesor universitar la Institutul Teologic Penticostal din Bucuresti.
A obtinut abilitarea la Scoala doctorala Ecumene din cadrul Universitatii Babes‑Bolyai din Cluj-Napoca in 2018. Printre publicatiile sale se numara: Sa stii ce crezi, O patrie noua si un neam mare, Introducere la studiul Vechiului Testament, vol. 1: Pentateuhul si cartile istorice, Domnul imparateste: traducere si comentariu la Apocalipsa lui Ioan si Profetismul israelit in documentele biblice: intre fals si autentic.
In calitate de specialist in limba ebraica si Vechiul Testament, a tradus si editat lucrari de specialitate, printre care Etica Vechiului Testament pentru comunitatea crestina, si a lucrat in colective interconfesionale de traducere a Bibliei ebraice in limba romana (NTR; NEC) si de revizuire a traducerii lui D. Cornilescu.
Cuprins
Abrevieri
Introducere
1. Caracteristicile discursului profetic
1.1. Paralelismul liniilor poetice
1.2. Sensul figurativ
1.2.1. Figuri de constructie
1.2.2. Figuri de elocutie
1.2.3. Figuri de stil
1.2.4. Figuri de gandire
1.2.5. Tropii de semnificatie (tropii propriu-zisi)
1.2.6. Tropii de expresie (pseudo-tropii sau tropii in mai multe cuvinte)
1.3. Schimbul persoanei
1.4. Structuri literare
1.5. Evaluarea prozodiei
1.6. Oracolul: formule si tipuri
1.6.1. Formule de deschidere a unui oracol
1.6.2. Tipuri de oracole
2. Elemente isagogice (introductive)
2.1. Bibliografie la Amos
2.2. Autorul
2.3. Data scrierii
2.4. Textul
2.5. Documentul
2.6. Structura literara a cartii
2.7. Stilul lui Amos
2.8. Temele teologice
2.8.1. Suveranitatea lui Dumnezeu si justitia
2.8.2. Harul lui Dumnezeu
2.8.3. Profetul ca ambasador al lui Dumnezeu
2.9. Relatia cu Noul Testament
3. Condamnarea contextualizata a lui Israel
3.1. Introducerea cartii
3.2. Oracolele impotriva popoarelor (1:3-2:16)
3.2.1. Oracol impotriva aramenilor
3.2.2. Oracol impotriva filistenilor
3.2.3. Oracol impotriva fenicienilor
3.2.4. Oracol impotriva edomitilor
3.2.5. Oracol impotriva amonitilor
3.2.6. Oracol impotriva moabitilor
3.2.7. Oracol impotriva iudeilor
3.2.8. Oracol impotriva israelitilor
4. Condamnarea individualizata a lui Israel
4.1. Israel ca recipient al cercetarii prin mesaje (3:1-15)
4.2. Israel ca recipient al cercetarii prin suferinte
5. Bocete pentru Israelul nepocait
5.1. Infierarea nedreptate sociala (5:1-17)
5.2. Infierarea falsei religiozitati (5:18-27)
5.3. Infierarea lascivitatii si opulentei (6:1-14)
6. Cartea vedeniilor
6.1. Prima vedenie (7:1-3)
6.2. A doua vedenie: parjolul (7:4-6)
6.3. A treia vedenie: tabla de cositor(7:7-9)
6.4. Conflictul cu preotul Amatia (7:10-17)
6.5. A patra vedenie: cosul cu fructe (8:1-3)
7. Oracolele finale
7.1. Oracolul de damnare (8:4-6)
7.2. Oracolul de mantuire (9:1-15)
Bibliografie
ext ebraic cu traducere
Index de texte biblice
Index de autori